El teu blog de Linux en català

Pirateria, GNULinux i el Medi Ambient

Tenim clar que la SOPA no agrada als promotors del programari lliure perque coharta la llibertat de la xarxa, i fa que l’unic espai no controlat pels poders “fàctics” tradicionals (bàsicament, estats, multinacionals i en aquest cas productores) passi a estar mes controlat per aquests poders.

Precisament aquest dijous, han tancat megaupload.com, probablement els servidors mes populars de descarregues directes a internet, detingut 4 dels seus empleats, en una acció del FBI. Suposadament no tenia res a veure amb la SOPA. La crítica mes comú, ha sigut que han pagat justos per pecadors, i que s’han perdut fitxers que eren perfectament legals.  

El FBI va tancar i detenir 4 empleats de Megaupload

El FBI va tancar i detenir 4 empleats de Megaupload

Respecte aquestes accions trobem tot tipus d’opinions. La majoria posen l’enfasi en la privació de la llibertat, en la defensa d’un racó encara relativament lliure dels poders tradicionals. Altres fan servir l’excusa (moltes vegades hipòcritament) per no pagar per una cosa que ara mateix poden tenir gratuïtament.

Però si ens allunyem una mica d’aquesta controversia… quines coses bones podria tenir que es fes realment dificil obtenir programari de manera ilegal? Com afectaria al programari lliure que un tipus d’usuari (el que no vol pagar pel Windows, pero vol fer-lo servir) hagues de triar entre les altres dues opcions (Windows o GnuLinux)? Previsiblement les dues opcions en sortirien reforçades, però Linux passaria a a ser l’única opció gratuita.

“Atura la pirateria.
Utilitza GNULinux.”

Dificultar la pirateria, podria suposar l’avanç del programari lliure. 

Jo crec que en general això beneficiaria al programari lliure (en molts casos també gratuït), davant de la dificultat d’aconseguir el programari privatiu. L’ús de GnuLinux augmentaria, al mateix temps que el de OpenOffice, GIMP i molts altres programes.

Seguint jugant a la futurologia, un altre dels beneficiats podria ser el medi ambient. El motiu es que en la situació actual, almenys en terres de picaresca mediterrània, paguem per les coses físiques (memòria per l’ordinador, targetes gràfiques, monitors, portàtils, sabates, etc…) i en canvi no paguem per les coses digitals (música, pel·lícules, programari…). Personalment com a ecologista, crec que el consumisme infinit en un planeta finit, només es sostenible si consumim productes digitals. Per que canviar el sistema operatiu cada 2 setmanes no danya el medi ambient, ni la meitat que canviar l’ordinador cada 2 anys. Si hem de consumir, millor consumir productes digitals, que no danyen el medi ambient.

El consumisme digital pràcticament no danya el medi ambient

El "consumisme digital" pràcticament no danya el medi ambient

Per anar acabant, crec que aquest es un tema que es presta a la confusió. I on tenim almenys dues variants:
– Existeixen els que defensen la llibertat per sobre de tot (i aquests generalment fan servir programari lliure, i no necessiten descarregar programari per vies no oficials)
– Els que els importa ben poc la llibertat, que fan servir programari de pagament, fins i tot despreciant el programari lliure, però defensen la llibertat del seu propi benefici.

Tot es pot defensar, però val la pena reflexionar sobre un tema en que els interessos de uns i altres en deformen la discussió.

    • jonargm on 21 de gener de 2012 at 09:41

    Reply

    De fet, un cop el software entra a les cases particulars, acaba domesticat. Despres de les mogudes del 2007 els estats ho consideren quelcom massa perillos.
    http://en.wikipedia.org/wiki/2007_cyberattacks_on_Estonia

      • rogers on 21 de gener de 2012 at 13:15
      • Author

      Reply

      No acabo d’entendre el teu comentari…

    • Yo on 21 de gener de 2012 at 15:06

    Reply

    Els del megaupload.com eren rics, pero ens van aurar molt diners en pel·lícules i software, pero escla els que fan pel·lícules i musica no tenen mansions prou grans i son uns mors de gana i necessiten els diners. Per un altre banda ja em sembla be que la gent deixi de comprar i de gastarse els diners en aquets pallassos i utilitzin lleis com la GPL que si que permeten tot això.

    • Biel Bestué on 22 de gener de 2012 at 04:33

    Reply

    no estic gens d’acrod amb tot l’article, qui no valora la llibertat (que tant ha costat d’aconseguir per altre banda) i la desprecia a canvia de una engruna de seguretat, no es mereix ni l’una ni l’altre! és a dir cap pas enrere! el porgramari de codi obert es abans de tot lliure, i com a usuari vull un internet lliure.

    els enemics dels meus enemics no son necessariament els meus amics, de veritat creus que coses com la llei Sinde, la sopa/pipa, i d’altres idees arcaiques com aquestes portaràn més usuaris cap el GNU/Linux? aixó l’unic que portarà serà menys rellevancia a Internet respecte els mitjans de comunciació tradicionals, pel que portarà a menys coneixament i aixó només pot comportar una devallada del GNU/Linux.

    megaupload era un lloc per a pujar elements i així transmetrel’s, no pas un lloc per a pirateria. abans de tot l’individu és innocent fins que no es provi el contrari! som molts que al tancar-nos llocs com megaupload ens pot significar una rebaixa de la qualitat del servei d’internet. no tots els que fem servir llocs com aquests som pirates, pensar el contrari es totalment hipocrita…
    per altra banda qui ha dominat tradicionalment els mitjans de comunicació ara vol tancar aquest nou mitjà de comunicació, qui controlava els diaris? la radio? la televisió? el cinema?…. i qui està darrere aquestes lleis? ho torno a repetir, cap pas enrere!

    sobre l’ecologia, que jo sapiga el consum de maquinari no depen del programari que hi té instalat. si hi ha consum excessiu és degut al consumisme no pas al programari. el consumisme és un tret social que es pot redraçar per sort. no te res a veure amb la tecnologia.

      • Roger on 22 de gener de 2012 at 12:16

      Reply

      Com explico l’article crec que (sense entrar a valorar ni tan sols la seva etica) fer mes dificil accedir a la versió pirata de photoshop o windows, crec que portaria mes usuaris a Linux, o a GIMP. Quan l’hi dius a un usuari de Windows, que es passi a Linux que es gratis, que et diu? “Igualment el Windows/Photoshop m’el baixo gratis”. Si seria un 5% d’usuaris o un 5000% depen de moltes coses però que augmentaria es molt probable. Això no presuposa que la mesura sigui bona o etica, o que compensi els problemes que pot portar.

      Crec que el que comentes de megaupload es el mateix que explico jo. Es feia servir per proposits perfectament licits, i per altres dubtosos. No cal donar-li mes voltes, esta ben explicat a l’article.

      El punt de l’ecologia, es potser una mica més arriscat i esta obert a discussió. Presuposa que si la gent es gasta els diners en oci digital, no s’els gastarà en coses que contaminen (i això provocara una millora d’aquest oci). Però trobo que es un tema prou important per considerar-lo. Si ens carreguem el planeta, la llibertat no ens valdrà per a res.

        • Robert on 8 de juny de 2013 at 12:56

        Reply

        Aquest comentari deu estar fora de plaç, però el faig igual. Ara que ja s’ha acavat megaupload, que queda? Avuï en dia els videojocs es poden baixar bé per torrent, i les pelicules i les series son realment més dificils de baixar, però fa uns mesos plugins com Flash and Video Downloader (Firefox) et salvaven molt el cul. Recentment però, les webs estan comencant a utilitzar metodes en els que ja no es posible descarregar amb aquest plugins. Mediafire es un gran servidor, però ho borra tot al poc temps. Els altres, fan pena. La situació esta molt malament, tot plegat sembla una guerra com la de Pirates del carib 3, els estats contra els pirates.

        En resum, totes aquestes lleis potser servirant per que GNU/Linux (Software) tiri endevant, pero pel que fa la part gran de pirateria (Videojocs, Pelis, Series, Musica) ha estat un cop molt dur.

        Percert, no se si os hi heu fixat, pero youtube es un d’aquests que ha implementat el nou protocol de descarrega, ara baixar de youtube es fa horrible.

        I perque baixar si ho pots mirar online? Molt senzill, perque no sempre ho podràs mirar online. A cada segon que pasa més arxius son borrats d’internet, qui sap quan li tocara a la teva serie.

  1. Reply

    Doncs jo trobo que la pirateria no es ilegal. El robatori sí que ho és. Són coses diferents tot i que es solen relacionar per falta de coneixements. Però es clar, mirem a una altra banda…
    http://tightmixblog.com/wp-content/uploads/2011/03/piracy-not-theft-460×328.jpg

      • Roger on 22 de gener de 2012 at 12:28

      Reply

      Robar té dos accepcions: la primera no pressuposa la despossesió com indica el dibuix:
      http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=robar&operEntrada=0
      Apropiar-se indegudament, amb violència, amb engany, d’amagat, (allò que és propietat d’altri). M’han robat el rellotge. Anaven per les vinyes robant raïms.

      Per exemple jo et puc robar una idea, pero la idea la tens tu, i la segueixo tenint jo (per exemple, entro al teu servidor privat/o a la teva oficina de nit i et fotografio uns documents privats, estic robant la teva idea de videojoc). No implica despossesió directa del que s’ha robat.

    • Joan on 22 de gener de 2012 at 11:53

    Reply

    Hola Rogers!
    Doncs a mi si m’ha agradat el teu comentari.
    Volia dir que si que crec que com moltes altres empreses, MegaUpload es lucrava (en gran part) gràcies a la pirateria.
    Algu pagaria per descarregar fitxers que son de lliure distribució?
    Siguem sincers, la gent que pagava megaupload i els diners que guanyaven en publicitat eren PRINCIPALMENT de gent que es descarregava coses que tenen uns drets d’autor que la persona que es baixava es passava pel forro i MEGAUPLOAD es lucrava oferint.
    Per tant, NO estic a favor del tancament de MEGAUPLOAD, però si que vull que es respectin els drets dels creadors.
    Així que el que podrien fer, NO SE COM, és obligar a retirar continguts il·legals?

    Tots volem la llibertat a la xarxa, jo el primer, però la llibertat d’una persona acaba on comença la de l’altre, i la llibertat que vull tenir jo no ha de privar la del autor a que es respecti la llicència del seu software..

    Salutacionns!

      • Biel on 22 de gener de 2012 at 18:19

      Reply

      potser el que cal es un canvi de mentalitat en aquests autors. si jo com a autor he pogut canviar i adaptarme a uns temps amb mentalitats més lliberals (gpl, creative commons) per que no ho poden fer ells? per que totjhom has de defensar amb capa i espasa idees que per altre banda no son tan, tant, tan trencadores com ells diuen. que s’adaptin als nous temps!

      per altre banda per que ells han de contar com els “licits”, els que “fan les coses bé”, ells per mi son els antics. aixó si però, els goberns semblen defensar a capa i espasa els seus drets per sobre dels meus sense cap mena de dissucssió politica pel mitg. a veure si vam fer un referendum per discutir de manera liure si voliem o no la llei Sinde.
      la politica és el que ha de canviar, sense aquest canvi no tiendrem mai llibertat.

        • Roger on 23 de gener de 2012 at 00:40

        Reply

        El que esta malament amb la llei SINDE i la SOPA es que s’introdueixi una llei que ara persegueix la pirateria, despres tanca un diari online perque esta escrit en euskera (com va passar amb Egunkaria, posteriorment absolt de tots els carrecs), i despres es censura una web critica amb el govern, etc… Això afecta a la llibertat, i per això la SOPA no agrada. Perque afecta la llibertat i obre la porta a la censura, segurament d’una manera no gaire adecuada (però personalment no conec els detalls).

        Sobre les mentalitats, el que ha de canviar la gent les seves preferencies. El que no pot ser es que t’agradi Windows, el programari privatiu, la ultima merda de Hollywood, el disc del Bisbal i els triunfitos, i despres et queixis de que t’hi posen DRM, rootkits i t’en fan pagar 20€ per disc… Mira cinema independent, llegeix blocs Creative Commons, fes servir programari lliure, juga als Indie Humble, que avui en dia no es tant dificil. La llibertat només t’arribarà consumint material lliure. Piratejar material privatiu, només et converteix en un esclau més.

      • Jordi on 22 de gener de 2012 at 19:25

      Reply

      Si Megaupload es lucrava tant com diuen, perquè no muntar un “Universal-upload” o “Sony-Upload” i guanyar tots aquests diners la pròpia indústria? Molt senzill, perquè es fan trampes al solitari. Compten cada descàrrega com una pèrdua, quan la realitat és que mai es podria pagar per tot el que es descarrega.
      Tampoc no estem disposats a esperar mesos a anys per tenir el nou capítol de la sèrie que seguim, o pagar uns altres 30 euros per una peli que ja hem vist i pagat al cinema (crispetes incloses). La indústria ha d’entendre que el model de negoci ha de canviar. Perquè no lliurar a canvi d’un parell d’entrades un codi digital que permeti descarregar legalment la pel·lícula que acabem de veure? Però, és clar, així no es podrien cobrar una vegada i una altre pels mateixos continguts. Hem de tornar a pagar per les pelis en Blueray quan ja les tenim en DVD? I, aquestes, que ja estaven en VHS…
      I això sense entrar en que perseguir els teus potencials clients no sembla la millor estratègia…

        • Roger on 23 de gener de 2012 at 00:26

        Reply

        Aqui hi ha un argument curiòs perque hem passat del:
        “Si no m’agrada com ho fas, no et compro.” — perfectament legitim
        al
        “Si no m’agrada com ho fas, m’ho descarrego, ho disfruto però no et pago” — mes dubtos

        A part, perque estas vivint en un model que suposadament no t’agrada (pelicules comercials de hollywood, programari privatiu, musica bisbal & company), pero no vols pagar per ell. Hi ha cinema independent, hi ha programari lliure, i també hi ha musica que no fa servir DRM ni altres merdes. Si no veus la ultima peli de l’stallone, no et passarà res tampoc, segur que n’hi ha d’alternatives mes bones.

        Son coses bastant diferents… i crec que l’argument es bastant fluix. Si no t’agrada l’Office o com es distribueix, fes servir LibreOffice, no et baixis el Office pirata i et justifiquis dient que es culpa seva!

          • Biel on 23 de gener de 2012 at 16:30

          Reply

          el que passa es que aquesta cultura que es alternativa no sempre està d’acord amb les idees del creative commond, i moltes vegades pot acabar sent igual de dolenta que la explicitament comercial. especialment si no te l’ajuda que hauria de tenir…
          posem per el cas les pel·licules Espanyoles amb el tema de la llei Sinde, el cinema espanyol i amb ell el català, està molt ajudat per el sector public (diners nostres) aixó si, fan una llei superproteccionista sense evolucionar gens. com a director trobo molt fort el tema, molts de nosaltres estem sense cap mena d’ajuda mentre que els filmax i companyia s’emporten totes les ajudes que hi ha, a part que controlen el sector de la distribuició, que resta en tres o cuatre societats que son extremadament proteccionsites i gens obertes.
          en resum aquí n’hi ha uns que s’enriqueixen amb els diners publics i tots paguem justos per pecadors. saps que… que els fotin! si pago impostos per que hi hagui cultura em mereixo un minim de retron (per no parlar de qualitat) que persegueixin menys i que innovin més! si hi ha tanta demanda per internet que facin botiques de distribuició digital… pero avisa’m el dia que decidexin tirar-ho endevant… aquell dia la industria dle cinema espanyol/català haura fet un pas inteligent, de moment estan millor snese innovar i perseguint el fantasma de la pirateria, espero que la recessió els fumi tots al carrer i així una nova generació de cineastes amb idees més obertes pugui entrar a fer una feina molt millor de la que fan aquest arraplegats! que els bombin i a la Sinde i les seves merdes de pel·licules també! 😀

          • Jordi on 23 de gener de 2012 at 20:09

          Reply

          Potser no m’he sabut explicar prou bé. El punt era que hi ha una clara necessitat del que vol la gent, que la indústria no sap cobrir. I apareixen alternatives, més o menys dubtoses…
          Has provat de comprar un llibre en digital (en català)? Ara, amb Amazon, el tema ha millorat molt, però fins ara, era una autèntica odissea. Botigues que no són més que portals que et porten a altres botigues on has de tornar a buscar el llibre que t’interessa, epubs am DRM que no puc ficar al meu Kindle, etc… Tot lent i farragós. És que resulta molt més senzill descarregar-lo ! Això és el que no pot ser.
          Com a exemple contrari, el cas d’Android (o Iphone) on tens un munt d’aplicacions a baix cost i fàcilment accessibles. Per què buscar una cosa piratejada que no saps quins problemes et donarà, quan la pots tenir per un parell d’euros? El mateix tenim amb Netflix als EEUU, amb barra lliure de pelis a 8$ el mes.
          El que volia dir era que, amb preus abusius, la gent es busca la vida. Abans s’intercanviaven cintes de vídeo entre companys, veïns o familiars. Ara es pot fer globalment a tot el món, per internet, i des del sofà de casa.
          Si totes aquestes descàrregues les comptem com a pèrdues, no hi ha cap alternativa viable, perquè aquestes vendes no s’assoliran mai. Es tracta, més aviat de No et puc pagar el que em demanes. M’ofereixes alguna alternativa?.
          Evidentment, pel que respecte al programari, ja fa tens que sóc lliure, gràcies 😉

            • Roger on 23 de gener de 2012 at 20:33

            M’alegra saber que pel programari no t’en hagis de preocupar 🙂

            Per la resta, aprofitant un atur enorme, un munt de personal qualificat a preus tirats, amb una necessitat no satisfeta i clients potencials, pot ser sigui una oportunitat. No es tracta de fer un netflix (per això fan falta molts diners), pero trobar un ninxol on la gent estigui disposada a pagar una petita quantitat (per exemple pelicules en català, llibres?), buscar soports amb empreses del sector, i oferir una necessitat mal coberta… En el tema del català, si la gent s’acostuma a pagar pels llibres un altre cop, per les pelicules, per la musica, es poden estar obrint oportunitats al sector.

            Com tu dius, hi ha moltes necessitats mal cobertes (les empreses velles no en tenen ni idea, i les noves no donen abast). Una oportunitat d’or 😉

    • Joan on 23 de gener de 2012 at 08:31

    Reply

    Completament d’acord amb el Roger.

    • Enric on 29 de gener de 2012 at 21:54

    Reply

    Hi ha forces faltes d’ortografia, sobretot accents, però tot i així es llegeix força bé. Interessant l’article.

Respon a Robert Cancel·la les respostes

Your email address will not be published.