Bones, l’altre dia estava omplint uns papers oficials per la Generalitat de Catalunya, i m’he trobat amb que un dels papers estava en Microsoft Word. De seguida he trucat per queixar-me ja que em sembla impresionant que l’administració et forci a utilitzar programari propietari per poder accedir als documents que publica.
A continuació us deixo amb el correu que us he enviat, però m’agradaria saber el vostre punt de vista sobre la qüestió, si trobeu bona idea que ens que les persones més concienciades amb aquesta problemàtica ens queixem i sí aquest canal (el correu electrònic) és el més adequat per fer-ho o si s’haurien de pendre accions més contundents (queixes oficials per escrit, etc).
Aquí va el correu:
Bon dia,
Em dirigeixo a vostès per fer-vos arribar una suggeriment sobre accessibilitat.
En el meu cas concret, estic demanant el document XXXXX, i en concret, el document XXXXX. El problema el tinc en obrir el document en format Microsoft Word: XXXXXX. Tot i que l’Open Office el pot obrir, no puc editar els camps on s’ha de ficar el Nom, el DNI, etc, i a més a més, el document em queda desquadrat.
És per això que m’agradaria suggerir-vos que tingueu en compte que com administració, estaria molt bé que pengéssiu els documents Word en el format Open Office (.odt). D’aquesta manera, utilitzeu un format estàndard, que no va canviant amb cada versió del programa nova, i per tant, us assegureu que tothom el pugui obrir ja tothom pot descarregar-se l’Open Office lliurement des d’Internet. A més a més, d’aquesta manera es força a ningú a adquirir un programa específic per tal de poder treballar correctament amb els documents oficials, i tothom pot obrir el document encara que no utilitzi Windows (en el meu cas el Microsoft Word no es troba disponible per GNU/Linux, que és el sistema operatiu que faig servir al meu ordinador).
Moltes gràcies per la vostra atenció,
Reveu una cordial salutació,
Guillem
24 comments
Skip to comment form
Hola guillem, no hauries d’indicar format OpenOffice, ja que el format realment es tracta del OpenDocument en aquest cas el OpenDocument Text, el OpenOffice seria el programari que l’obra (entre d’altres), Els hi aclariria que el format és l’estàndard ISO 26300 aprovat des de el 30 de novembre del 2006, ja què, d’una banda reclames que no vols que ningú es vegi obligat a utilitzar un programari concret (Microsoft Word de la suite de office) però per l’altra exigeixes un format “Open Office”.
A banda d’això, correcte la reclamació i més que necessària
Jo treballo en un departament de la Generalitat de Catalunya com a informàtic i veig cada dia el mateix que has exposat en aquest correu electrònic. Utilitzen format PDF i Word, la font oficial per fer certes coses es la Helvetica (de pagament), utilitzen correus electrònics Exchange. No vull saber els diners que es deu gastar el nostre govern en totes les llicències dels programes que utilitzen (Windows XP,, Microsoft Office 2003, Adobe Professional, Adobe Photoshop, etc).
És deplorable.
A mi em sembla lamentable. Però no és només la Generalitat: són molts ajuntaments, biblioteques, universitats… Crec que s’hauria de fer arribar la queixa al Síndic, ja que és una actitud discriminatòria, per una banda, i que ratlla l’estupidesa o la prevariació per l’altra.
Fa anys, vaig enviar uns documents que em reclamava el meu ajuntament en format .odt i la contesta va ser que no els podien obrir. Els els vaig haver de tornar a enviar amb el .doc de rigor. Amb el certificat digital vaig reclamar que els enllaços per a instaŀlar el programari del clauer idCAT per al sistema operatiu GNU/Linux no funcionaven i em van enviar un «número de petició»; total em vaig haver d’espavilar per trobar-lo per una altra via, però ara veig que està arreglat. Val la pena seguir la màxima de M. de Pedrolo, «Cal protestar fins i tot quan no serveixi de res».
@Dídac:
Bon apunt, la veritat és que he escit lo del format Open Office per fer-me entendre però potser hagués valgut la pena ser més concís. M’ho apunto. Seria interessant per això que es redactés una escrit/carta model i que tothom que es trobés amb aquest problema l’enviés. Intentaré proposar-ne una i potser podriem fer una mica de ciber-activisme per cada cop que ens trobem amb aquests problemes. A veure si de tan fer-nos pesats aconseguim que ens fàgin cas 🙂
@Joan:
Precisament va sortir fa menys d’un any la notícia que la Generalitat havia renovat els contractes amb Microsoft per valor de 12 milions d’euros, amb llicències, i això sense comptar ajuntaments ni altres programes específics rollo adobes photoshops i programes a midaa,etc: http://www.vilaweb.cat/noticia/2671483/generalitat-calcula-gastara-dotze-milions-deuros-llicencies-microsoft-quatre-anys-vinents.pdf
@Jordi i Josep:
Potser podriem, en un futur, engegar una campanya per recollir firmes i entregar-ho al síndic de greuges, però no sé jo si serviria de gaire o en farien massa cas…
És deplorable, 12 milions d’euros… A la meva facultat (EPSC, CBL de la UPC) tots els ordinadors disposen de Windows y GNU/Linux (Ubuntu/Fedora o altres), tanmateix la majoria de gent utilitza l’XP. A més alguns tenen instal·lades versions velles com la Ubuntu 7.04. Jo ja vaig presentar una queixa quan vaig trobar-me que la plantilla de document per fer PFC/TFC o Master Thesis estava en perfectes condicions per MS Word 2003 o MS Word 2008, en canvi no existeixen plantilles per altres formats i la plantilla per LaTeX fa pena.
Personalment crec que s’hauria d’exigir com a mínim en formats estàndards i lliures i d’aquí en endavant totes les que volguessin.
Ara enteneu per què oferien als universitaris MS Office professional 07 a 60 euros i ara el 2010, també professional, a 70?
Els enganxen des de l¡etapa estudiantil.
A les Balears, que és on jo treballe, ho fem tot amb l’OO.
Aquest tema s’ha d’engrandir i el passo al Forum – Xarrem.
Hola
actualment estic treballant en la migració a programari lliure (a Ubuntu, concretament) d’un ajuntament petit (3000 habitants) i he arribat a la conclusió que les administracions superiors, sobretot la Diputació de Barcelona, s’han llançat a la solució fàcil (i que no vol dir barata) que és contractar un proveïdors que ofereixen unes plataformes basades en programari propietari. I aquestes empresese que ofereixen tals solucions marquen els requeriments fent passar per l’aro als usuaris.
Un parell d’apunts de les problemàtiques que trobem :
* L’aplicació del padró només funciona amb Explorer. Ni tan sols, amb Firefox de Windows.
* L’aplicatiu de tributs funciona en un Windows virtualitzat amb Citrix, i l’han desenvolupat de tal manera que, des de l’Excel que incorpora es pot imprimir però des de l’aplicació de tributs feta a mida no.
Salut i endavant.
Jo vaig intentar el mateix al meu IES (m’obligaven a treballar amb MSOffice i havia de fer deures a casa i entregar-los a certa hora pel Moodle). Els hi vaig dir que el fet de que m’obliguessin a utilitzar un estàndard tancat em fotia ja que no tenia instal·lat MSOffice a l’ordinador i tampoc podia a banda de que això em caldria pagar una llicència de Windows i una de Microsoft Office complerta (pq m’ensenyaven ACCESS), i els hi vaig dir que si me la pagaven ells encatats.
I em van dir que em fotés, que avui a les empreses s’utilitza MSOffice i que no hi podien fer res.
Toca’t los collons u ovaris!
Hola,
des del meu desconeixement, em podrieu aclarir quin seria el format que haurien d’utilitzar les administracions per garantir que tothom pugui accedir als documents?
En comptes de l’.odt no seria millor utilitzar el format .pdf o .rtf ? Utilitzar el .odt té l’inconvenient que has de tenir el OpenOffice, i segur que les administracions no seràn tan valentes com per obligar a la majoria a canviar els seus programes, és més fàcil fer una proposta de format compatible per tothom, no?
No del tot. El format odt no és «el format d’OpenOffice», sinó que és un format lliure i estàndar, que poden utilitzar tots els programes que vulguin. A més de l’OpenOffice, també l’utilitzen altres processadors de textos i suites ofimàtiques com Abiword, Koffice, Lotus (d’IBM), Google Docs, Zoho Docs, etc.
Microsoft, si volgués, també el podria utilitzar de manera completament lliure i gratuïta.
Hola Pere,
et remeto al que ha dit en Didac al primer comentari:
« Hola guillem, no hauries d’indicar format OpenOffice, ja que el format realment es tracta del OpenDocument en aquest cas el OpenDocument Text, el OpenOffice seria el programari que l’obra (entre d’altres), Els hi aclariria que el format és l’estàndard ISO 26300 aprovat des de el 30 de novembre del 2006, ja què, d’una banda reclames que no vols que ningú es vegi obligat a utilitzar un programari concret (Microsoft Word de la suite de office) però per l’altra exigeixes un format “Open Office”. »
😉
El format pdf és un format no estàndard i tancat (encara que estigui ben suportat per nombroses aplicacions de tercers),
A més, no són formats comparables. Un format està pensat per distribuir documents destinats tan sols a ser llegits (pdf) en el menor espai possible. En canvi els formats OpenDocument i de Microsoft són formats orientats a l’edició de documents. En resum: el pdf per casos en els que s’ha d’omplir informació no és substitutiu dels altres formats.
A part, parlàveu de la opció Ubuntu – Windows a la UPC… És MOLT lamentable que tant Windows com Ubuntu estigui tan sols disponible en castellà en el cas del Windows i en castellà i anglès en el cas de l’Ubuntu. En aquest últim cas que et posen castellà i anglès i s’obliden del català és especialment GREU.
Arnau,
Entenc que és el format estandard és el ISO 26300 (.ODF) i que aquest és el que haurien d’utilitzar les administracions en teoria, ja què és l’obert, però a nivell pràctic si no vaig errat actualment el Microsoft Officce no obre per exemple el format .odt . Jo treballo a l’administració pública, i tot i que estic d’acord que aquesta hauria d’utilitzar sempre el ISO 26300 per coherència i per garantir l’accessibilitat, a la pràctica cap administració voldrà només utilitzar el format ISO 26300 ja que la majoria de ciutadans utilitzen el Microsoft Office, per això la meva pregunta seria. Sabent que l’administració ara per ara no farà el pas d’utilitzar sempre el ISO 26300, quin format podria utilitzar l’administració per tal que tots els ciutadans puguessin obrir els documents independentment del programa que tinguin ?
El meu parer és diferent.
Si una persona vol obrir un document de l’administració, ella és l’interessada en obrir-lo i per tant, és el seu deure instal·lar-se l’Open Office que l’adminstració amablement prové al ciutadà (i atenció, sense cap cos pel ciutadà ni per l’administració) a través d’un enllaç de descàrrega a la web de softcatala, d’openoffice.org o de la mateixa gencat.cat si decideix fer de mirall.
Penseu-ho, és la mateixa situació que quan et baixes un pdf que et diuen que per obrir-lo t’has de descarregar l’adobe acrobat disponible per descarregar en aquest enllaç (normalment la web d’adobe).
Perquè el que hauria de fer l’adminstració, per coherència, és quan penja un fitxer word, dir: i el programa el podeu comprar en aquesta web. Al meu parer, si no ho fa és per la impopularitat que causaria i perquè pressuposa que tothom que té un ordinador hi té el word instal·lat encara que no tingui la llicència correcta.
tens rao. sí que és cert que en alguns equips de la meva facultat hi ha Ubuntu en catlà (clar, ve de sèrie amb qualsevol CD). en canvi trobar un Windows en català és molt més difícil.
Justament avui acabo de rebre resposta de part de l’adminstarció. Us reprodueixo el correu que m’han enviat:
Com ho veieu? Em faran cas? 🙂
No crec que et facin gaire cas, però això no és motiu com de deixar-ho córrer.
És feina de tots els que estem preocupats per la llibertat de programari, i a tu sol no et faràn cas, però si s’ho van trobant a un lloc i a un altre…
Amb tot sempre hi ha mesures més dràstiques, com les oficines de consum. xD
Hi ha una campanya molt interessant de la FSF Europe per denunciar públicament les administracions que obliguen els ciutadans a emprar programari privatiu. La campanya se centra més en els PDF, però crec que és prou vàlida també per al cas que comenteu.
És una vergonya absoluta que les administracions públiques utilitzin software privatiu i més per aquest tipus de tasques bàsiques que estableixen relació amb els ciutadans. Jo mateix, ho he experimentat demanant unes subvencions: tots els formularis es presentaven en format de word i excel. En el cas dels .doc em trobava amb el mateix problema que descriu el Guillem i ni amb el “pages” de l’iwork de mac el podia llegir correctament. Crec que hauria de ser denunciable que t’obliguin a utilitzar un programa determinat privatiu.
Ras i curt, m’han contestat:
Caldrà estar atents l’any vinent per veure si realment m’han fet cas. De totes maneres m’agradaria animar a tothom que es trobi amb problemes d’aquests que molt educadament, s’adreci a l’organisme públic corresponent per tal de fer el suggermiment d’accessibilitat corresponent 🙂
Tinc la impresió que t’han volgut enviar a la merda, amb molta educació, això sí. Espero equivocar-me.
Potser tens raó, però tot és qüestió que la gent es queixi, com més millor. En tot cas és millor que em responguin això i rebin la meva queixa que no haver fet res, no ho creus?