El teu blog de Linux en català

Quina distro feu servir? [edició 2010]

Si donem un cop d’ull al passat, la darrera enquesta que vam fer sobre ús de distribucions va ser al 2007. Llavors ja és l’hora de preguntar novament per veure la tendència d’ús. Ja podeu votar al panell de la dreta o bé a aquest mateix article:

[poll id=37]

Els resultats de l’enquesta de 2007 van ser els següents:

[poll id=2]

  1. Reply

    Per a mi la millor es openSuSE. Com a mínim per iniciar-se en el món Linux i per a la majoria de usuarios bàsics.
    Salut

    • xavi on 16 de gener de 2010 at 12:33

    Reply

    Debian estable. En principi té més coses que m’agraden que coses que no m’agraden. Malgrat tot.

    • Daerun on 16 de gener de 2010 at 12:51

    Reply

    Em sembla que tornarà a guanyar Ubuntu xDD
    L’enquesta també hauria de reflectir… o se n’hauria de fer una de paral·lela… sobre les distros “secundàries” que fem servir. Jo, per ejemple, tenia Fedora també per aqui y la feia servir de tant en tant; ara he descobert l’OpenSUSE 11.2, m’ha agradat molt y la faig servir bastant.

    • Pau on 16 de gener de 2010 at 13:18

    Reply

    Doncs ho havia pensat això de posar la distro secundària. El que passa és que no tenia clar com fer-ho: permetre multiselecció no deixaria realment clars els resultats, així que caldria afegir una nova enquesta (o modificar el connector del wordpress wp-polls per tal que es poguera fer “dues enquestes en una de sola”.

    • Aljullu on 16 de gener de 2010 at 13:52

    Reply

    De moment Ubuntu arrassa i fins i tot millora els resultats del 2007!

    OpenSuse puja un 3% i Fedora un 1%.

    • Xavi on 16 de gener de 2010 at 20:52

    Reply

    Estaria bé tenir la opció de fer una selecció multiple, jo utilitzo molt CentOS i ni tant saber apareix a la llista 🙂

    • Pau on 16 de gener de 2010 at 21:01

    Reply

    Ummm, sabia jo que d’alguna important m’oblidaria. Bé, crec que un cop acabada aquesta enquesta farem una altra amb la de “distro secundària”.

    • Daerun on 16 de gener de 2010 at 22:05

    Reply

    Ara m’ha sorprès l’opció Arch/Chakra. Es refereix a ArchLinux? Perquè no n’havia sentit parlar…

    • Pau on 16 de gener de 2010 at 22:25

    Reply

    Sí, ArchLinux. Chakra és una versió d’Arch molt fàcil d’instal·lar i amb KDE. És una passada, tot i que encara cal polir-la. El Manuel Tortosa està treballant per afegir el català a la propera versió (tot i que en realitat ja és disponible).

    • Manuel Tortosa on 17 de gener de 2010 at 04:28

    Reply

    Si, ja està tot el tema del català al 100% i acabo d’afegir al Tribe (l’instal·lador) la possibilitat de seleccionar el locale ca_ES-utf8@valencia

    • Pau on 17 de gener de 2010 at 07:29

    Reply

    Sí??? Genial!!!!. Quan ho podrem provar?

    • Manuel Tortosa on 17 de gener de 2010 at 12:08

    Reply

    Doncs fins al kde 4.4 almenys no podrà ser ja que la propera versió de chakra es base en kde4.4 i com ja saps encara estem en string feeze per tant, encara no hi ha disponibles els paquets d’idiomes.

    • JDG on 17 de gener de 2010 at 18:30

    Reply

    Jo utilitzo Archlinux , un dubte Moblin es un SO ? (o dic perquè fa poc baix veure instal·la Moblin en archlinux i llavors seria mes com un entorn gràfic)

    Salut!

  2. Reply

    Si no m’equivoco, LliureX actualment és derivada d’Ubuntu i no de Debian.

    • Pau on 18 de gener de 2010 at 00:29

    Reply

    Cert, Toni. Se m’ha passat.

    @JDG, Moblin sembla ser dues coses: per una part és una distro d’Intel basada en Fedora. Però també és l’entorn d’escriptori en sí mateix que és lliure i que altres distribucions ja han inclòs (ubuntu, arch, fedora, mandriva).

    • pqs on 18 de gener de 2010 at 17:34

    Reply

    Debian cau molt. Com ho interpreteu?

    • Pau on 18 de gener de 2010 at 19:38

    Reply

    Doncs jo crec que és clar: fins i tot els debianites de tota la vida s’han passat a Ubuntu. El que em preocupa és el fet que la comunitat Debian es faça més petita i això puga afectar a totes les distros derivades.

    • pqs on 18 de gener de 2010 at 23:10

    Reply

    Seria una llàstima. De fet, Ubuntu necessita Debian!

    • Xavi on 19 de gener de 2010 at 11:23

    Reply

    Com a usuari jo crec que el fet de que els cicles de desenvolupament de Debian no tinguèssin dates fixades era un greu problema, tirar de backports per tenir les darreres versions de tot et portava a arrosegar un sistema que al final era un backport en si mateix.

    Crec recordar que Debian, després de moltes discussions, va aprovar un roadmap similar al d’Ubuntu per solucionar aquest problema.

    • jmaspons on 19 de gener de 2010 at 19:22

    Reply

    Crec que no està tan malament… de moment debian a augmentat en 8 usuaris encara que la proporció ha baixat. En general podem dir que ha augmentat el nombre d’usuaris de totes les distribucions o almenys el públic de somgnu que participa a les enquestes.

    • rbuj on 24 de gener de 2010 at 06:18

    Reply

    No acabo d’entendre BSD/Solaris.

    BSD com a distribució va finalitzar-se a meitats dels 90, subtituïda per diversos forks.

    BSD també s’utilitza com a nom del nucli.

    BSD també és una llicència.

    Solaris és un nom d’un sistema operatiu, SunOS és el nom del nucli de solaris (versions de SunOS 5 i posteriors), i d’opensolaris i derivats (SunOS 5.11), actualment SunOS 5.11 està sota llicència CDDL.

    Fins a la darrera versió de SunOS 4 hi havia una relació amb BSD, actualment no tenen res a veure.

    BSD/Solaris no existeix !!!

    Pots canviar-ho, ja que pot portar a confusió, et proposo substituir-ho per:

    BSD (OpenBSD, NetBSD, FreeBSD, DragonFly, PC-BSD …)

    SunOS 5.x (Solaris, OpenSolaris, Nexenta, …)

    Per a més informació:

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Unix_history-simple.svg

    Gràcies

    • Pau on 24 de gener de 2010 at 10:15

    Reply

    Hola rbuj,

    Posar “BSD/Solaris” era més bé com dir: “BSD o Solaris”, simplement per quantificar la gent que feia servir un nucli diferent de linux. Probablement Solaris no l’haguera d’haver posat, perquè és completament residual, un sistema per als servidors de Sun…

    • rbuj on 24 de gener de 2010 at 15:30

    Reply

    Solaris 10 està disponible per a plataformes SPARC, x86 i x64. (no únicament per a servidors de Sun).

    Crec que el títol haria de ser:

    Quin sistema operatiu gratuït utilitzes?

    Salutacions,

    Ronert

    • Pau on 24 de gener de 2010 at 15:38

    Reply

    Xè, he de tindre molta cura de les meues paraules:

    He posat BSD/Solaris per fer referència a sistemes que no facen servir el nucli Linux. Hauria d’haver posat probablement “sistemes amb nucli BSD o solaris” o simplement haver omès “Solaris” perquè és un sistema “residual” que es fa servir principalment als servidors de Sun, tot i que existeixen versions per a totes les plataformes. Encara que Sun ha provat de crear una comunitat al darrere, realment no ha arribat a molta cosa. Podríem parlar de “Nexenta OS”, una distro enfocada a ser una “ubuntu amb nucli solaris”.

    La pregunta de l’enquesta crec que és la correcta. He posat “distro” i no “distro GNU/Linux”, perquè es podria considerar “distro” a qualsevol plataforma que agafa un nucli lliure i arreplega tot un seguit de programari amb ell. És igual si el nucli és Linux/Hurd/BSD/Solaris o qualsevol altre -mentre siga lliure-.

    Si haguera posat “gratuït”, igual no haguérem pogut incloure les variants d’opensuse de pagament, o les variants de mandriva de pagament. És ambigu.

    Salut!

    • rbuj on 25 de gener de 2010 at 03:24

    Reply

    Hola,

    La meva intenció és exposar un grapat de coses, amb tota la bona fe del Món… i sense crear cap malestar. Potser en alguns assumptes estic errat, ningú és perfecte…

    ————————————

    Estret de la Vikipedia:
    (el nucli de Solaris és diu SunOS)

    “Des del moment que es distingeix el nucli del sistema operatiu (SunOS), i el entorn operatiu en general (Solaris), afegint altres paquets com Apache o DTrace. Com exemple d’aquesta funció, Solaris 8 conté SunOS 5.8.”

    Ref: http://ca.wikipedia.org/wiki/Solaris

    —————————————————

    En quant a lo del sistema operatiu gratuït… moltes distros (per no dir quasi bé totes) ofereixen directament suport pagant (Ubuntu, Fedora, openSUSE, Solaris, PC-BSD, …). Però el que tenen amb comú totes les “distros” que has comentat és que són FREE, és a dir gratuïtes, es a dir 0€ (es poden descarregar d’Internet i instal·lar a un ordinador per zero euros).

    Altrament es pot aconseguir una distro FREE amb un mitjà/suport (CD, DVD, llapis USB…) i aquest té el cost dictat pel proveïdor (enviament, suport, caixa, manuals…).

    Algunes versions d’algunes “distros” altrament incorporen programari privatiu que suposa un cost addicional, generalment per temes de llicència o drets d’autor (pex. mandriva)… i d’altres ofereixen la compra del programari per mitjà d’assistents (pex. Ubuntu).

    ——————————————-

    En quant a la cita: “Solaris un sistema operatiu residual”…, m’agradaria que em diguessis algun SSOO actual que ofereixi suport durant 12 anys.

    La resposta és Solaris.

    Solaris 9, antiga versió de Solaris finalitza el seu suport al 2014. (va sortir al 2002, el suport és pagant 😉 )

    http://ca.wikipedia.org/wiki/Solaris

    ——————————————-

    Quant a Nexenta OS (OpenSolaris + APT) o Korona (OpenSolaris + KDE)

    No resulta fàcil unir un nucli SunOS amb programari estàndard, i menys canviar el sistema d’empaquetament IPS, amb els pools de ZFS o amb Time Slider, a un sistema de repositoris/dipòsits com APT.

    Úniament es poden portar aquelles aplicacions que tenen un framework propi que no depenguin del nucli (pex GNOME o KDE)

    Un altre exemple d’aquesta complexitat és kFreeBSD debian, on el nucli BSD incorpora a part del nucli les aplicacions de gestió dels recursos.

    El cas de Hurd és un tema a part, parteix de la mateixa base que MINIX, nuclis match (micro-nuclis). En aquest cas, el nucli està format per un conjunt d’aplicacions que es comuniquen amb missatges. aquestes aplicacions són independents les unes de les altres, podent-se reiniciar de forma separada sense tindre que reiniciar tot el nucli del sistema operatiu (com passa amb els nuclis Monolítics: pex Linux). Un exemple: si el procés que s’encarrega de l’escriptura al disc cau o es bloqueja, es pot reiniciar i gestionar de nou les crides pendents, … El problema de Hurd o MINIX també és la portabilitat, ja que tot el sistema ha de passar per missatges incloent les aplicacions.

    ——————————————-

    Un altre gran nucli és BeOS, crec que actualment hi ha un projecte anomenat Hauwiki (no sé si està ben escrit) que continua el seu desenvolupament.

    ——————————————-

    Crec que aquests arguments són suficients per a fer algun canvi, o almenys s’haurien de tenir en compte en futures afirmacions.

    Salutacions

    • Pau on 25 de gener de 2010 at 14:24

    Reply

    Bones,

    Primer de tot, he canviat l’opció de l’enquesta per ser precís. Encara es pot ser més precís, però crec que ja està bé.

    Respecte al títol de l’enquesta, no el canviaré (tampoc en el futur). Entenc part del que comentes, però respons a una argumentació meua que encara és dolenta. Una altra raó per no dir “gratuït” és evitar confondre el personal amb el fet que “free software” no és sempre gratuït. Que totes les distros que he posat allà són gratuïtes. Això ho pot ser ara, en un futur podria no ser-ho (cal pensar en distros com Yellow Dog, que durant les primeres setmanes només es pot obtindre pagant o Xandros, que només es poden adquirir versions de proves).

    Ara que ho pense, “distribució” / “distro”, no sé si té una definició clara. Pel que he comentat, seria un nucli amb llicència lliure més programari lliure (evidentment sempre hi trobarem mòduls privatius o altre programari privatiu a dins, però són sistemes lliures al cap i a la fi: però no tenen per què ser gratuïts, com per exemple Xandros).

    Respecte al comentari “residual” sobre Solaris, vull dir en nombre d’usuaris; en cap moment pose en dubte que siga un sistema bo o que tinga un suport execel·lent i llarg. Però en nombre d’usuaris és residual en comparació amb l’ús de GNU/Linux, a l’igual que ho és també BeOS.

    • vdgg on 1 de febrer de 2010 at 00:44

    Reply

    Hola,
    Jo he votat per Solaris; de fet crec que está augmentant el nombre d’usuaris de Solaris. A veure si deixa de ser “residual” ;-).

    • Pau on 1 de febrer de 2010 at 09:21

    Reply

    Iep! vdgg, si algun cop vols escriure alguna cosa sobre Solaris, no ho dubtes. Els meus coneixements sobre ella són més ben pocs, però crec que molta gent trobaria interessant que algú parlara de les seues virtuts…

    • toni on 8 de febrer de 2010 at 21:54

    Reply

    asto es un asc

    • Pau on 8 de febrer de 2010 at 21:56

    Reply

    Ei Toni! Tu també eres d’Alacant sud?.

Respon a Pau Cancel·la les respostes

Your email address will not be published.