El teu blog de Linux en català

GNOME podria separar-se del projecte GNU

Durant les darreres setmanes s’ha iniciat un procés interessant al qual hem d’estar atents: la possibilitat que el projecte GNOME se separe del projecte GNU. Alguns desenvolupadors de GNOME creuen que no sempre es pot evitar l’ús d’elements privatius a l’escriptori, i ja coneixeu l’opinió de Richard Stallman al respecte. Si ben és cert que el projecte GNU actua com a “creador de directrius per al desenvolupament de programari lliure”, no tothom hi és d’acord amb tot. Per això mateix s’ha plantejat la possibilitat de sotmetre a votació la separació del projecte GNOME de GNU.

És complicat. Avançar ràpidament i aconseguir un sistema lliure que siga compatible amb tot el maquinari nou és molt complicat, per la qual cosa es requereix molt cops haver de tirar de biblioteques/programari/mòduls privatius. Richard Stallman vol evitar siga com siga tot això, i evidentment es troba davant d’un mur massa gran. Si es vol un sistema completament lliure, sembla que tot i que el desenvolupament és ràpid, no ho és suficient o existeixen massa problemes per aconseguir abastar-ho tot.

gnu_gnome

Jo, molts cops, ho pense d’aquesta manera: si GNU/Linux es convertira poc a poc en un sistema cada cop menys lliure, per què no em passe directament a MacOSX?. El nucli de MacOSX és parcialment lliure, i té elements parcialment lliures: però és un sistema privatiu al cap i a la fi. Quin sentit té, llavors, un sistema GNU/Linux que no siga el més lliure possible?. És més: si GNU/Linux no continuara sent el més lliure possible… la comunitat continuaria sent tan activa i extensa?. Potser pensem que a nivell personal la llibertat o no del programari no ens afecta ja que “no sabem programar”, però… el programari lliure ens ha permès una cosa molt important per a la nostra llibertat: tindre programes en la nostra llengua.

Abans d’acabar, vull posar un exemple curiós. Penseu en Android, el sistema operatiu de Google per a telèfons mòbils. Suposadament és lliure, no?. Doncs la decisió d’incloure el català o no depèn de Google, no de nosaltres. Per descomptat que Google acabarà afegint la traducció ja que hi ha molta gent disposada a participar-hi, però el fet és que és Google qui decideix al cap i a la fi: a l’igual que Microsoft decideix fer una traducció parcial del Windows, a l’igual que Apple decideix que el català no fa la talla per ser afegit entre les traduccions de MacOSX. La diferència és que amb el programari lliure decidim nosaltres, i amb el programari privatiu decideixen altres per nosaltres (i a sobre hem de donar les gràcies).

Un sistema 100% lliure és una cosa molt complicada i és clar que els avantatges del programari lliure són clars i els del projecte GNOME, el mateix Linus Torvalds i els altres entenen que compartir codi, modificar-lo i millorar-lo és el que fa que tot i millore i avance ràpidament. Potser Richard Stallman hauria de saber actuar davant d’aquestes (i altres) situacions i saber aconseguir el que vol sense les reaccions tan en contra que genera per “culpa” de la manera en què prova de guiar els principis del programari lliure.

    • Manuel Tortosa on 19 de desembre de 2009 at 11:04

    Reply

    El problema principal del Gnome és que les llibreries GTK s’han quedat curtes i han decidit tirar de MONO per suplir les carències de les GTK enlloc de millorar-les, cosa que segur que deu ser molt complicat. La MONOficació del Gnome l’està portant a un terreny força complex on ja no se sap si algun dia Microsoft actuarà en contra del programari fet amb MONO ja que no és altra cosa que .NET framework.

    De totes maneres no em preocupa gens el tema mentre tinguem altres opcions completament lliures i sempre hi hagi distros 100% amb programari GNU.

    • Ruig on 19 de desembre de 2009 at 15:44

    Reply

    Completament d’acord amb l’article. Que el Gnome passi a dependre de codi propietari no té cap mena de sentit. I que en Richard Stallman defensi de la manera que defensa els principis de GNU genera sentiments contradictoris…

    Encara resultarà que qui s’haurà d’unir ara al projecte GNU serà el KDE. xD Perquè recordo que des que fa uns anys Nokia va comprar Trolltech les biblioteques Qt són lliures. Ara no hi hauria excusa com fa uns anys. Podria ser aquesta la solució?

    • ullbuidat on 19 de desembre de 2009 at 17:44

    Reply

    M’han agradat molt les reflexions que has fet, i la manera d’exposar el tema. Altre cop, bravo Pau.

    • Pau on 20 de desembre de 2009 at 03:29

    Reply

    Bones,

    Manuel, he de discrepar amb tu. El desenvolupament de GNOME s’està enfocant cap a clutter i cairo (pensa en gnome-shell), i no pas cap a MONO. Pensa en el nombre de programes que estan en MONO: f-spot, tomboy, banshee i potser alguns més. Tot i que el tema mono ha creat una discussió interessant, no és realment una cosa tan seriosa.

    Hui he pogut informar-me una miqueta més i m’ha pogut quedar clar que els desenvolupadors “reals” de Gnome no estan realment discutint res del que jo mateix parle a l’article. Sembla que la discussió és entre aquest sector que és més crític amb Richard Stallman i el mateix Richard Stallman. Però probablement això no arribarà a res, perquè realment no és un tema important.

    • Manuel Tortosa on 20 de desembre de 2009 at 13:57

    Reply

    Prova a eliminar el MONO d’una Opensuse i et quedaràs sense sistema, perquè el nou Evolution depén de MONO, en total 45 dependències, no és cap tontería. Potser en Ubuntu encara es pot arreglar el rema però amb altres distros no ho tinc tan clar. Potser és només cosa de l’acord Novell-Microsoft, i és el que espero ja que encara que no uso Gnome, reconec que intal·lo l’Ubuntu molt sovint a persones que volen iniciar-se en el món Linux, em sembla un escriptori estable i perfecte encara que no compleixi amb les meves necessitats.

    • Pau on 20 de desembre de 2009 at 14:21

    Reply

    Ummm, molt interessant això que comentes de l’OpenSUSE, no hi havia caigut. I té tot el sentit del món: són Novell i Microsoft qui més empenta li estan donant a mono (tomboy va ser desenvolupar per un de Novell, extern al projecte gnome, i per això va crear tanta discussió). Tot i així, mono sembla clar que no és ni serà el futur de gnome.

    • Manuel Tortosa on 20 de desembre de 2009 at 17:30

    Reply

    Jo recomanaria als Ubuntaires substituir:

    Tomboy -> Gnotes
    F-spot -> fotoxx / Raw Therapee (cairo, molt bó, avançat)
    Banshee -> Exaile / rythmbox

    • Jordi Mas on 20 de desembre de 2009 at 18:19

    Reply

    Ep,

    El tema d’Evolution i Mono és força antic:

    https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=549025

    La dependència es pot eliminar ja que només s’usa als bindings del C# i no proporciona cap funcionalitat imprescindible.

    Respecte a que incloure o no a Ubuntu, hi ha un “Statenent” de l’estiu passat[1].

    Salut,

    Jordi,

    [1] https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2009-June/000584.html

    • Manuel Tortosa on 20 de desembre de 2009 at 20:29

    Reply

    Obriré un fil al fòrum ja que aquí potser no és el millor lloc 🙂

  1. Reply

    Pau em sap greu però aquest cop has pixat fora de test 😛

    La discussió no anava en si GNOME passava a dependre de programari privatiu, sinó de que en el planet GNOME es permetés parlar de programari privatiu.

    Segons l’Stallman hauria de prohibir-se totalment que en el planet GNOME es parlés de programari privatiu de forma positiva, per tant res a veure amb el mono o el GNOME tendint a utilitzar programes privatius …

    • Pau on 24 de desembre de 2009 at 09:29

    Reply

    Entenc què vols dir, Gil i potser sí que he pixat fora de text… tampoc volia dir que la discussió era que GNOME passara a dependre de programari privatiu/potencialment privatiu, sinó d’introduir elements potencialment privatius. I tens raó, la discussió no era sobre això concretament, però em pense que és prou clar que si es parla “de forma positiva del programari privatiu/p.p.” és per alguna raó: tots sabem el que l’Stallman pensa del Mono o de qualsevol cosa que faça una mica de pudor a “privatiu”.

    De totes formes, després del què pogut llegir, tinc clar que l’article que he escrit és una mica sensacionalista. De fet, m’han cridat els de “La Nòria” per a que vaja com a comentarista!!! 😛

    Tot i així, pense que aquest article i el del fòrum han estat productius.

Respon a ullbuidat Cancel·la les respostes

Your email address will not be published.