- Aquest article es va publicar al número 223 del setmanari «La Directa» (abril de 2011)
Actualment, per fer un web, ja no es necessiten grans coneixements si no t’importa que tingui un aspecte comú. Gràcies als Content Management System (CMS) es poden crear diferents tipus d’entorns per allò que faci falta. A més, molts d’aquests són d’ús completament lliure i gratuït. N’hi ha per crear blocs, fòrums, botigues virtuals… A part dels específics, també n’existeixen de més generals, que permeten crear diferents tipus de web sobre la mateixa base.
La gràcia d’aquests sistemes és que, tot i que estan molt preparats per usuaris i administradors sense cap coneixement de programació, també permeten que la gent experimentada que desenvolupa pàgines web obtingui resultats més segurs, en menys temps i més accessibles a la resta de l’equip. A més, proporciona diferents nivells d’ús: un grup de redactors pot dedicar-se només a escriure directament a la web, sense cap coneixement previ. Un webmaster que no sigui programador pot gestionar i organitzar tot el seu contingut.
Algú que sàpiga fer webs estàtiques (en HTML i CSS) podrà programar plantilles sense necessitat de saber cap llenguatge de servidor com PHP. Un desenvolupador avançat podrà personalitzar cada detall al seu gust i afegir-hi noves funcionalitats en forma d’extensions, que a més seran reutilitzables en altres projectes. Així doncs, amb un equip de persones més o menys especialitzades, es pot obtenir un web competent en un temps rècord.
Joomla és el nom d’un d’aquests CMS generals que permeten muntar tot tipus de web. Per si sol, ofereix diversos components que permeten tenir unes funcionalitats bàsiques, però, a més, actualment té un total de 7.237 extensions (1.219 de les quals són compatibles amb la seva última versió), que permeten transformar aquesta base en el que faci falta. El sistema mínim inclou la possibilitat de tenir usuaris i grups per gestionar l’accés a la informació; contingut organitzat en categories i un cercador per accedir-hi; bàners amb un control de visites i clics; agenda de contactes amb enviament de correus des d’un senzill formulari; accés al contingut per RSS… En extensions es poden trobar des de petits mòduls per compartir el contingut a xarxes socials, fins a grans components per muntar una botiga virtual, una galeria d’imatges, un centre de descàrregues o, fins i tot, una xarxa social.
És impossible resumir en un article totes les possibilitats d’un CMS, per tant, la millor opció és posar-se a buscar què s’adapta millor al projecte que es vol dur a terme i provar fins a trobar la solució perfecta.
Deixa un comentari