El teu blog de Linux en català

Què se n'ha fet dels jocs del Humble Bundle?

La setmana passada va acabar el termini del tercer Humble Bundle. En aquest ens oferien pagar el que volguéssim per cinc jocs (Trine, Shadow-grounds: survivor, Shadow-groundsSplotJack Claw), tenint en compte que part dels beneficis obtinguts anirien a parar a associacions com ara l’Electronic Frontier Foundation i la Child’s Play Charity (nosaltres mateixos decidíem quina quantitat anava a cada part). GNULinux.cat vam participar en aquest Humble Bundle en forma de sorteig de tres packs entre aquells de vosaltres que hi vau participar. En total, aquest tercer humble Bundle ha recaudat més de 900.000 $.

Des que va aparèixer el primer Humble Bundle, un dels fets que va moure més la comunitat va ser la promesa que alguns dels jocs participants alliberarien el seu codi, i d’aquesta manera la comunitat se’n podria veure afavorida. Precisament relacionat amb això, fa uns dies vaig llegir un article molt interessant a LinuxUndIch, on es preguntaven si aquesta promesa s’ha complert. En aquesta anotació us explicarem tot el que es deia en aquell article, ampliat amb alguna informació que ha sortit més recentment.

Primer Humble Bundle

El primer Humble Bundle ens presentava 6 jocs:

Joc Desenvolupador Alliberat? Llicència
World of Goo 2D Boy No
Aquaria Bit Blot GPL v2
Gish Cryptic Sea GPL v3
Penumbra Overture Frictional Games GPL v3
Lugaru Wolfire Games GPL v2
Saramost 2 Amanita Design No

Per tant, dels sis jocs que formaven part del primer Humble Bundle, quatre van alliberar el seu codi. No està gens malament, tot i que és una llàstima que no s’alliberés el codi del joc més «potent» del primer Humble Bundle.

Pantalla del Aquaria

Pantalla del Aquaria

Segon Humble Bundle

El segon Humble Bundle incloïa 5 jocs:

Joc Desenvolupador Alliberat? Llicència
Braid Number None No
Cortex Command Data Realms No
Machinarium Amanita Design No
Osmos Hemisphere Games No
Revenge of the Titans Puppy Games Llicència

Com veieu, el segon Humble Bundle va ser completament diferent al primer. Només un joc ha alliberat el seu codi, i ha estat fa molt poc temps (el 20 d’abril del 2011).

Pantalla del Revenge of the Titans

Pantalla del Revenge of the Titans

Tercer Humble Bundle

Tot i que fa poc que s’ha fet el tercer Humble Bundle (precisament avui anunciem que ha acabat), ja ha alliberat el codi d’alguns jocs.

Joc Desenvolupador Alliberat? Llicència
Trine Frozenbyte No
Shadowgrounds: Survivor Frozenbyte Llicència
Shadowgrounds Frozenbyte Llicència
Splot Frozenbyte No
Jack Claw Frozenbyte Llicència

Com veieu, tot i fer poc del tercer Humble Bundle, ja hi ha més jocs d’aquest que han alliberat el seu codi que del segon. Respecte d’aquesta afirmació cal fer dues puntualitzacions. El Jack Claw no és un joc complet, sinó que es va deixar de desenvolupar quan encara no s’havia finalitzat. A més, dels jocs Shadowgrounds i Shadowgrounds: Survivor de moment s’ha alliberat el seu codi per a Windows. També està previst que alliberin el codi per a Linux. Segons els seus responsables, l’alliberaran aquesta mateixa setmana.

Pantalla del Shadowgrounds

Pantalla del Shadowgrounds

Quines conseqüències ha portat l’alliberament del codi?

Tot això està molt bé. S’ha alliberat el codi d’alguns jocs. I què? Què ens aporta això? I, a més, té això algun benefici per als propis desenvolupadors dels jocs?

D’una banda, l’alliberament del codi permet a molts desenvolupadors aprofitar els coneixements que adquireixen en estudiar-los per tant de, més endavant, poder aplicar-los a nous jocs (o programes que no siguin jocs). Però si ens centrem en els jocs en sí, la pròpia anàlisi de l’article de Linux und Ich ens mostra el següent respecte d’algun dels jocs del primer Humble Bundle que van alliberar el seu codi.

Per exemple, gràcies a l’alliberació del seu codi, s’ha pogut portar el Lugaru a sistemes Amiga. Habitualment, l’alliberament del codi d’un joc també dóna lloc a l’aparició de nous jocs derivats d’aquests. En tenim molts exemples, com el World of Padman o l’OpenArena.

Pantalla del Lugaru

Pantalla del Lugaru

Per desgràcia, els seus desenvolupadors dels jocs alliberats també han tingut alguna experiència negativa. Un altre equip de desenvolupament va compilar ells mateixos el codi font alliberat, i el van intentar vendre a través de l’Apple Store. De tota manera, no van poder fer-ho perquè contradeia la llicència GPL amb què es va publicar el codi font de Lugaru.

3 comments

    • Rolpege on 4 de maig de 2011 at 17:59

    Reply

    Penumbra Overture no és de Frictional Games? o_O

      • oriolsbd on 4 de maig de 2011 at 21:16
      • Author

      Reply

      Doncs sí. Tens tota la raó. Ja ho he corregit. Moltes gràcies per avisar! 🙂

    • Aljullu on 6 de maig de 2011 at 23:50

    Reply

    Si no tinc entès malament, en cap moment es va prometre que s’alliberaria el codi dels jocs, sinó tot el contrari, això només va ser una recompensa per als clients per haver convertit la iniciativa en un èxit.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.