El teu blog de Linux en català

27 de maig i la pèrdua de llibertats

Ahir dia 27 de maig de 2011 l’acampadaBCN va sofrir una terrible agressió per part de les forces de seguretat de la ciutat de Barcelona, després d’hores de pressió per part dels agents antidisturbis, que amb l’excusa d’haver de netejar la Plaça de Catalunya per a la possible celebració de la possible victòria del Barça demà a Wembley, han intentat dissuadir als acampats de continuar amb aquesta protesta que ja porta quasi dues setmanes reclamant un canvi a les bases de la nostra democràcia.

GNULinux.cat no és un portal amb inclinacions polítiques ni partidistes, ni un punt des d’on es pretengui escampar cap tipus de discurs. Només som un col·lectiu que intenta recordar als usuaris d’ordinador que tenen dret a una llibertat, però que perquè aquesta llibertat existeixi és imprescindible la col·laboració dels mateixos usuaris.

És per això que davant uns fets com els d’avui a Barcelona no podem quedar-nos callats:

Volem mostrar el nostre desacord amb la política que s’ha dut a terme per a fer callar a un moviment pacific.

Volem expressar el nostre malestar perquè es posi per davant una celebració esportiva a una manifestació ciutadana.

Volem deixar patent el nostre rebuig a que s’utilitzin excuses, per a justificar la violència policial com a eina dissuasòria en un estat democràtic.

Per aquests i molts altres motius rebutgem l’acció dels Mossos d’esquadra i la Conselleria d’Interior avui a Barcelona i donem suport a tots els qui tenen alguna cosa a dir perquè creuen que un món millor és possible, però que cal construir-lo entre tots. I animem a tots els que puguin a donar suport a un moviment pacific com és el de l’acampada a Barcelona, perquè ara més que mai volem dir que estem Indignats.

    • Aljullu on 28 de maig de 2011 at 19:50

    Reply

    I el millor era deixar ganivets, plats, pals i bombones de butà al costat de Canaletes?

    Si la gent es negava a col·laborar amb els serveis de neteja, és evident que la policia havia d’actuar. No sé si us adoneu la tragèdia que podria haver passat avui a Canaletes ple de petards i bombones de butà.

    Però és molt més senzill dir que tenim una policia repressora enlloc de preguntar-nos realment perquè fan les coses.

      • Guillem on 28 de maig de 2011 at 20:07

      Reply

      No és que ho diguem nosaltes, ni tota la premsa internacional, és que fins i tot el sindicat de periodistes ho ha denunciat(*)

      I un parell de detalls:
      – Aquesta era gent pacífica, la policia no.
      – La policia no duia plaques identificadores, cosa que és totalment il·legal. Fins i tot la policia dels EUA en porta.
      – Cal acompanyar les brigades de neteja de policies? Potser caldria si els acampats es neguecin a que aquests fessin la seva feina, però s’ha vist que no era ni de bon tros així.
      – Si defensem les llibertats de la gent a la xarxa, també les hem de defensar a la vida real, no ho creus?

      (*)

      Un cop més, desproporció i violència policial gratuïta

      Davant els fets d’aquest matí a la Plaça de Catalunya de Barcelona, el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació vol manifestar :

      1.- El rebuig al fons i la forma de l’operació policial contra els acampats i els concentrats en suport seu, ja que no hi havia cap ordre de desallotjament ni cap comportament que fes necessària la intervenció de les forces de seguretat.

      2. L’actuació dels Mossos d’Esquadra ha estat lluny del que es pot exigir a una policia democràtica, com es pot veure en les imatges retransmeses pels mitjans de comunicació, especialment els audiovisuals. Cops, empentes, cops de porra, etc. contra ciutadans pacífics i que només es podien defensar amb els braços i les mans no són comportaments acceptables per part de qui ha de garantir els drets de tota la ciutadania.

      3. Les agressions a professionals de la comunicació –entre d’altres Jordi Borràs, Albert Garcia i un fotògraf del diari Público– s’han tornat a produir, perquè són el testimoni d’aquestes actuacions impròpies, i demostren un cop més la falta de d’educació democràtica de la nostra policia, que sembla no entendre que el dret a la informació és un dret fonamental i constitucional que ha de protegir, i no perseguir.

      4. Amb l’argument de la neteja de la plaça i de requisa d’objectes hipotèticament perillosos, s’ha privat els acampats de propietats particulars, entre elles tota mena d’eines de comunicació que servien per informar de l’acampada i de les diverses iniciatives. La Comissió de Comunicació de l’acampada ha denunciat aquesta requisa i la considera un atemptat a la llibertat d’informació i al dret a la comunicació, que també tenen protecció constitucional.

      Per tot això, des de l’SPC condemnem les iniciatives de desallotjament a Barcelona i a Lleida, contràries a una expressió democràtica de la societat, i fetes amb formes arbitràriament violentes que no fan més que radicalitzar la situació.

      Font:
      http://www.sindicatperiodistes.cat/content/un-cop-m%C3%A9s-desproporci%C3%B3-i-viol%C3%A8ncia-policial-gratu%C3%AFta

        • Aljullu on 29 de maig de 2011 at 12:58

        Reply

        A veure, la zona aquella s’havia de netejar perquè no hi hagués cap accident greu (i perquè és il·legal acampar al mig del carrer, però bueno). Netejar! No desallotjar!

        Llavors, perquè no es deixa als serveis de neteja que passin i netegin?

        I d’altra banda, si un mosso et diu que t’apartis, per molt en desacord que estiguis, t’apartes. I si no ell t’arrossega. Si tu t’hi resisteixes, t’acabarà pegant. Això passa aquí, a l’Iran i a Dinamarca, no depèn ni del govern ni de la policia, sinó de qui té l’autoritat. I l’autoritat la té la policia, que rep ordres d’un govern escollit democràticament.

        Si els acampats volen muntar una revolució, que vagin a la Moncloa i tallin el cap del ZP, a la Zarzuela i matin al Rei i al Palau de la Generalitat i assassinin al Mas. Si el seu propòsit no és fer una revolució, que juguin a les regles del joc que ens regeixen a tots: que militin a un partit o un sindicat, que expliquin les seves idees amb paraules i no amb violència, i que intentin convèncer la gent perquè a les properes eleccions votin partits que defensin la democràcia directa.

        I que consti que jo sóc anti-CiU i vaig votar un partit a favor de la democràcia directa i la participació ciutadana.

    1. Reply

      Aljullu, des de primera hora van apropar-se a Plaça Catalunya amb antiavalots, començant a llençar objectes personals a camions. Una amiga meva em va enviar un correu dient que ella havia baixat al centre de compres i s’havia trobat el percal, i veia com els de BCNeta llençaven matalassos, ordinadors i altres coses a la brossa. Qui vol netejar no porta 300 antiavalots, on no hi estan havent-hi avalots. Porta un mediador encapçalant-ho tot.

      Primer que tot s’hauria d’haver mediat en comptes d’anar a trinxar-ho tot. De fet, ja es va veure que un cop van poder van fer assemblea per decidir que eś el que farien. Com creus que es sentia la gent a la qual li llençaven els objectes personals?

      D’altra banda el més lògic hagués estat, en comptes de desallotjar i impedir que la gent entrés a la Plaça en massa el divendres, fer cordó policial per evitar que ningú amb males intencions entrés el dissabte a la plaça durant la celebració.

      Jo sincerament, i és una opinió, ho vec com una estratègia del salvatge d’en Puig. Va enviar pocs mossos d’esquadra al matí esperant a que els acampats els ataquessin i poder així girar la truita, intentant ficar en contra dels acampats a l’opinió pública, però li va sortir el tir per la culata. Fins i tot a les manifestacions contra Bolonya n’hi havien molts més!!

      Tot i així, crec que Puig hauria de dimitir si realment li queda algo de demòcrata i també crec que s’hauria de regular el tema dels antiavalots (anaven sense identificació) i que passessin examens i controls (no té nom la violència que van fer servir contra gent de carrer que resistia pacificament amb les mans alçades, premsa, discapacitats físics, etc).

      Durant 12 dies els manifestants han sigut un exemple de civisme i pacifisme, a en Puig li debia fer por que aquesta nit hi hàgi una mostra més de civisme per part dels acampats.

        • Aljullu on 29 de maig de 2011 at 13:04

        Reply

        Segons tinc entès hi havia mediadors però els acampats es van negar a deixar entrar els serveis de neteja.

        Si la gent no vol que li llencin objectes personals, que no els deixi dues setmanes al mig del carrer. I en aquell moment, si veu que els serveis de neteja el “consideren perillós” i el volen llençar. Que se l’emporti a casa i ja el tornarà a baixar quan hagi passat la celebració del Barça.

        D’altra banda el més lògic hagués estat, en comptes de desallotjar i impedir que la gent entrés a la Plaça en massa el divendres, fer cordó policial per evitar que ningú amb males intencions entrés el dissabte a la plaça durant la celebració.

        En això estic d’acord. Però si els acampats són 1.000 – 2.000 i els culers que van anar ahir a Canaletes més de 40.000 és evident que la policia té més fàcil controlar-ne a uns que a uns altres.

        I només recordar que qui s’està saltant la llei aquí són aquests “indignats” que ens estan costant diners a tots mentre fa ANYS que molta altra gent defensem el mateix democràtica i pacíficament i ningú mai ens havia fet cas.

      • Pau on 29 de maig de 2011 at 08:36

      Reply

      Fora o no per neteja, la realitat és que els mossos s’acarnissen SEMPRE amb tothom:
      · Quan van ocupar l’edifici del Banesto, hi havíem gent davant, sense fer res, només donant suport als de dins. Van vindre els mossos i ens van apallissar.
      · Quan a les manifestacions pel pla Bolonya, van arribar els mossos i ens van apallissar.
      · Quan va guanyar la selecció espanyola, van arribar els mossos i «els van» apallissar.

      El problema són els mossos antiavalots. No sé d’on collons venen, però has de saber que els antiavalots de Madrid ja els han criticat.

        • Aljullu on 29 de maig de 2011 at 13:08

        Reply

        Si una persona es nega a obeir les ordres què creus que s’hauria de fer?

        A tot el món les coses funcionen així: mentre es pugui evitar portar la policia, s’evita, però si la gent es nega a col·laborar i ofereix resistència s’ha de fer alguna cosa.

        El que no pot ser és que 1000 (12000 persones al moment de més afluència de les dues setmanes) tinguin Plaça Catalunya ocupada dues setmanes per reivindicar quelcom que encara no saben ni ells, perquè ho van decidint en assemblees tant democràtiques que si tens ganes de pixar perds el dret a vot.

        • Roger on 30 de maig de 2011 at 18:36

        Reply

        No entrararé en si era licit o no, i si m’insisteixes molt potser ho condemno i tot, però a to de broma, no puc evitar sentir simpatia pels mossos que van apallissar els que celebraven el titol d’espanya 🙂

          • Roger on 30 de maig de 2011 at 18:36

          Reply

          Sempre hi quan no hi hagues cap ferit greu, ni ningú que conegueu involucrat, esta clar.

            • ilitch on 31 de maig de 2011 at 18:21

            No va ser a pl. espanya on els mossos van reventar la melsa al jefe de la urbana? No recordo si va ser per l’eurocopa o el mundial, ni com va acabar l’assumpte (més info googlejant mossos melsa (o bazo) urbana).

            PD: una persona sense melsa pot viure practicament amb total normalitat.

    • Daerun on 28 de maig de 2011 at 23:27

    Reply

    Molt bé, us aplaudeixo per aquest article!

    • Txutxim on 29 de maig de 2011 at 03:47

    Reply

    Se’ls hi comença a veure el “plumero”, més de trenta anys de transició per cridar a viva veu que la “democràcia” no a estat sinó la disfressa dels intolerants per continuar amb la seva. Un cop havent-hi votat, la il·legalitat del fet de no dur-hi plaques d’identificació no te per ells la més mínima importància.

    • Ruig on 29 de maig de 2011 at 11:35

    Reply

    I fos com fos, Aljullu, si han de requisar objectes susceptibles de ser perillosos (i NOMÉS els perillosos, que tampoc va ser el cas) no cal anar pegant al personal. Si cal te’ls emportes arrossegant-los, però els mossos van caure molt baix. La gent es queixava de l’època Saura, però almenys aleshores quan començaven a repartir estopa hi havia hagut alguna mena de provocació, per petita i insignificant que fos. Ara ja simplement carreguen per sistema.

  1. Reply

    ‘Nem a pams:
    1.- D’entrada donar-vos l’enhorabona per l’apunt. No potser que defensem la llibertat i la transparència a la xarxa i no ho fem al carrer.
    2.- Potser discutible si tenen dret a estar-se acampats o no, però crec que és indiscutible que el seu comportament és pacífic durant els 15 dies que porten acampats, i que s’està aportant idees i no s’hi és allà per cap tema trivial com una celebració esportiva.
    3.- Hi ha molt material gràfic per demostrar que els mossos no anaven identificats, que agredien desproporcionadament (canvieu-ho pel qualificatiu que creieu oportú) i que ho feien indiscriminadament, sense tenir en compte si eren acampats, premsa o què. Potser el més gràfic de tots els vídeos que he trobat al respecte és (són 3’47”).
    4.- #puigdimissió

    • Txutxim on 30 de maig de 2011 at 02:27

    Reply

    El vídeo es més què evident, com ho es la ineficàcia, inoperància i menys-teniment envers els propis principis fundacionals d’un organisme com l’ONU, que tot i estar veient dia rere dia episodis de “terrorisme institucional” com aquest arreu del mon, no sembla tindre la dignitat suficient, ni deu voler fer res per controlar-ho. Fet que ens duu a qüestionar-nos si pot o si de fet ho provoca i ho promou des de cada un dels Estat que el composa.

    • Roger on 30 de maig de 2011 at 09:02

    Reply

    Jo no ho vaig entendre, però al veure que va guanyar el Barça i pujar al metro ho vaig entendre.

    Gent fumant porros a dins dels vagons, pegant puntades a tot el que passava, picant contra tot el que passava, poc percentatge de gent pero en total molta gent. Sabem que sempre hi ha destrosses i detinguts.

    Ara ajunta això, amb fustes, barres de ferro, i tot tipus d’instruments que tenien els indignats a l’acampada. Sumali una mescla d’antisistemes i un clima de crispació i euforia combinats. El coctel podia ser explosiu.

    Fins i tot els indignats s’en van adonar, van retirar tot objecte que pogues ser utilitzat per fer destrosses, i van acordonar la zona. Si no ho haguessin fet així tothom, hagues dit: “Es que els haurien d’haver desallotjat”. Afortunadament van demostrar maduresa, pero des de la conselleria no es podia assegurar que ho fossin.

      • Pau on 30 de maig de 2011 at 09:57

      Reply

      Les coses es poden fer de moltes formes. Els mossos d’aquest país no actuen bé i així ho demostren una i altra vegada. Són massa violents.

        • Roger on 30 de maig de 2011 at 18:31

        Reply

        Si…

        Tinc molts coneguts Mossos, igual que alguns politics, i crec que la majoria intenten fer bé el que fan (o no, o sigui com la resta del país). Però suposo que una suggerencia de com ho podien haver fet no estaria malament.

        Avisar-los abans? No desallotjar-los? Si, podria ser, no conec tant el tema. En qualsevol cas les idees sempre són bones i picar a algú, sempre es dolent fins que es demostra el contrari.

    • ilitch on 30 de maig de 2011 at 14:14

    Reply

    Això està ple d’enteraos! Ho dic sobretot pel troll antiacampada.

    El teu argumentari fa aigües per tots costats, només et diré un parell de coses:
    1) Qui (redimonis) ets tu per dir als acampats com s’han de comportar? Ho dic pel teu gran discurs sobre si són o no revolucionaris, ells seran el que voldran, i ho faran com voldran. ok? Estic fart de que la gent ens dongui lliçons de com fer les coses…
    2) Tota la resta de paraules se’n van a la “merda” per un simple detall: quin diàleg vols establir si et venen a quarts de 7 del matí, et desperten els mossos i et diuen que has de marxar perquè uns volen netejar… sense previ avís ni re…

    I per acabar, aquí només hi ha hagut una actitud “incívica” la del Sr. Puig que ha posat en greu perill la integritat dels seus agents per quedar com un tio dur… la realitat és que quan ell estava defensant l’actuació de neteja (social devia ser) plaça catalunya estava igual (o pitjor) que el dia abans… o sigui que el Sr. Puig va provocar detinguts i ferits (a mansalva) per estar igual al cap de 5 hores.

    Salut i revolució social!!

    PD: merci per l’article!!

      • Aljullu on 30 de maig de 2011 at 18:18

      Reply

      Primer de tot, jo no sóc un troll, senzillament tinc una opinió diferent a la de l’article.

      Segon, els acampats que es comportin com vulguin, però que respectin la legalitat, i això implica no acampar al mig del carrer o una plaça pública. T’agradaria que s’hi hagués posat un campament gitano, al mig del carrer? Doncs és el mateix.

      Tercer, no haguessin despertat ningú a quarts de 7 del matí si no hi hagués gent dormint al carrer. Una okupació (sí, amb k) és indignant ja de per sí, però si la feu a un lloc públic que estem pagant entre tots amb els impostos, encara és més greu.

        • ilitch on 31 de maig de 2011 at 18:18

        Reply

        Els punts 2 i 3 venen a ser al mateix.
        Voldria recordar que tots paguem impostos, fins i tot molta gent que està acampada o que acudeix sempre que pot a aquesta. Amb els nostres impostos es mantenen coses com Pl. Catalunya, les destrosses de canaletes per uns brètols o, està bé recordar-ho, els deutes que s’han autoprovocat els bancs, la socialització de les pèrdues de la que fa anys parla el Sr. Noam Chomsky.

        I per acabar, quan parles amb aquest “despreci” dels acampats estaria bé que recordessis (sapiguessis) que hi ha gent destacada que es dedica amb cor i ànima al soft lliure i “les seves” branques (guifi.net, sobirana digital, …).

        Apunt sobre legalitat: pel que tinc entès l’acampada no incumpleix la llei doncs està emparada amb el dret a reunió, associació i expressió. Els del col·legi d’advocats en saben molt més que jo (i nosaltres) i ho deixen bastant clar.

        Salut i indignació!

          • Aljullu on 31 de maig de 2011 at 21:45

          Reply

          El dret a manifestació té els seus límits, i un dels límits és que si es fa en un carrer o plaça públics se n’ha d’avisar a l’Ajuntament pertinent:
          “1. Se reconoce el derecho de reunión pacifica y sin armas. El ejercicio de este derecho no necesitará autorización previa.

          2. En los casos de reuniones en lugares de tránsito público y manifestaciones se dará comunicación previa a la autoridad, que sólo podrá prohibirlas cuando existan razones fundadas de alteración del orden público, con peligro para personas o bienes.”

          El comentari sobre el programari lliure no l’entenc. Jo també treballo pel programari lliure i no per això estic d’acord amb l’okupació.

    • Jordi on 30 de maig de 2011 at 18:26

    Reply

    Tot plegat es va fer força malament, però tal com comenten per aquí, el problema és que sigui culpa de qui sigui, sempre reben els mateixos. En general, estic força d’acord amb l’article.

    • ilitch on 1 de juny de 2011 at 07:14

    Reply

    Viam… l’ocupacio de l’espai public no es lliure com has apuntat, pero tambe es cert que per causes de forsa major no cal comunicar-ho amb els 10 dies de rigor. En aquest cas la forsa major era la vulneracio de drets basics a la capital de l’estat, mes que suficients!

    Lo del soft lliure ho deia perque veiessis que hi ha gent molt proxima a tu que esta okupant indignadament. Nomes aixo.

    Bon dia a tothom! Me’n vaig a treballar per poder pagar els impostos.

    Salut i indignacio

      • Aljullu on 1 de juny de 2011 at 14:32

      Reply

      A veure, la primera setmana d’acampada, encara tenia alguna justificació, al meu entendre, per pressionar a la gent i que no votés els partits majoritaris. Un cop han passat les eleccions, les acampades ja no tenen sentit i ens hem de posar tots a treballar pel que creiem. Perquè estar estirats a Plaça Catalunya no ens fa avançar res, sinó que ens fa retrocedir.

      Per la resta, tinc molts amics a les acampades i jo mateix he anat a tres d’elles (la de Plaça Catalunya, la de Sants i la de l’Hospitalet).

Respon a Jordi Cancel·la les respostes

Your email address will not be published.