La setmana passada va acabar el termini del tercer Humble Bundle. En aquest ens oferien pagar el que volguéssim per cinc jocs (Trine, Shadow-grounds: survivor, Shadow-grounds, Splot i Jack Claw), tenint en compte que part dels beneficis obtinguts anirien a parar a associacions com ara l’Electronic Frontier Foundation i la Child’s Play Charity (nosaltres mateixos decidíem quina quantitat anava a cada part). GNULinux.cat vam participar en aquest Humble Bundle en forma de sorteig de tres packs entre aquells de vosaltres que hi vau participar. En total, aquest tercer humble Bundle ha recaudat més de 900.000 $.
Des que va aparèixer el primer Humble Bundle, un dels fets que va moure més la comunitat va ser la promesa que alguns dels jocs participants alliberarien el seu codi, i d’aquesta manera la comunitat se’n podria veure afavorida. Precisament relacionat amb això, fa uns dies vaig llegir un article molt interessant a LinuxUndIch, on es preguntaven si aquesta promesa s’ha complert. En aquesta anotació us explicarem tot el que es deia en aquell article, ampliat amb alguna informació que ha sortit més recentment.
Primer Humble Bundle
El primer Humble Bundle ens presentava 6 jocs:
Joc | Desenvolupador | Alliberat? | Llicència |
---|---|---|---|
World of Goo | 2D Boy | No | — |
Aquaria | Bit Blot | Sí | GPL v2 |
Gish | Cryptic Sea | Sí | GPL v3 |
Penumbra Overture | Frictional Games | Sí | GPL v3 |
Lugaru | Wolfire Games | Sí | GPL v2 |
Saramost 2 | Amanita Design | No | — |
Per tant, dels sis jocs que formaven part del primer Humble Bundle, quatre van alliberar el seu codi. No està gens malament, tot i que és una llàstima que no s’alliberés el codi del joc més «potent» del primer Humble Bundle.
Segon Humble Bundle
El segon Humble Bundle incloïa 5 jocs:
Joc | Desenvolupador | Alliberat? | Llicència |
---|---|---|---|
Braid | Number None | No | — |
Cortex Command | Data Realms | No | — |
Machinarium | Amanita Design | No | — |
Osmos | Hemisphere Games | No | — |
Revenge of the Titans | Puppy Games | Sí | Llicència |
Com veieu, el segon Humble Bundle va ser completament diferent al primer. Només un joc ha alliberat el seu codi, i ha estat fa molt poc temps (el 20 d’abril del 2011).
Tercer Humble Bundle
Tot i que fa poc que s’ha fet el tercer Humble Bundle (precisament avui anunciem que ha acabat), ja ha alliberat el codi d’alguns jocs.
Joc | Desenvolupador | Alliberat? | Llicència |
---|---|---|---|
Trine | Frozenbyte | No | — |
Shadowgrounds: Survivor | Frozenbyte | Sí | Llicència |
Shadowgrounds | Frozenbyte | Sí | Llicència |
Splot | Frozenbyte | No | — |
Jack Claw | Frozenbyte | Sí | Llicència |
Com veieu, tot i fer poc del tercer Humble Bundle, ja hi ha més jocs d’aquest que han alliberat el seu codi que del segon. Respecte d’aquesta afirmació cal fer dues puntualitzacions. El Jack Claw no és un joc complet, sinó que es va deixar de desenvolupar quan encara no s’havia finalitzat. A més, dels jocs Shadowgrounds i Shadowgrounds: Survivor de moment s’ha alliberat el seu codi per a Windows. També està previst que alliberin el codi per a Linux. Segons els seus responsables, l’alliberaran aquesta mateixa setmana.
Quines conseqüències ha portat l’alliberament del codi?
Tot això està molt bé. S’ha alliberat el codi d’alguns jocs. I què? Què ens aporta això? I, a més, té això algun benefici per als propis desenvolupadors dels jocs?
D’una banda, l’alliberament del codi permet a molts desenvolupadors aprofitar els coneixements que adquireixen en estudiar-los per tant de, més endavant, poder aplicar-los a nous jocs (o programes que no siguin jocs). Però si ens centrem en els jocs en sí, la pròpia anàlisi de l’article de Linux und Ich ens mostra el següent respecte d’algun dels jocs del primer Humble Bundle que van alliberar el seu codi.
Per exemple, gràcies a l’alliberació del seu codi, s’ha pogut portar el Lugaru a sistemes Amiga. Habitualment, l’alliberament del codi d’un joc també dóna lloc a l’aparició de nous jocs derivats d’aquests. En tenim molts exemples, com el World of Padman o l’OpenArena.
Per desgràcia, els seus desenvolupadors dels jocs alliberats també han tingut alguna experiència negativa. Un altre equip de desenvolupament va compilar ells mateixos el codi font alliberat, i el van intentar vendre a través de l’Apple Store. De tota manera, no van poder fer-ho perquè contradeia la llicència GPL amb què es va publicar el codi font de Lugaru.
3 comments
Penumbra Overture no és de Frictional Games? o_O
Doncs sí. Tens tota la raó. Ja ho he corregit. Moltes gràcies per avisar! 🙂
Si no tinc entès malament, en cap moment es va prometre que s’alliberaria el codi dels jocs, sinó tot el contrari, això només va ser una recompensa per als clients per haver convertit la iniciativa en un èxit.