El teu blog de Linux en català

Retoc fotogràfic amb el Gimp. 3-Retocar una part d'una fotografia

Fins ara hem vist com fer certs retocs generals en una fotografia. En aquesta anotació veurem com retocar-ne només una part. A més, per a fer-ho, veurem com es selecciona un objecte concret de la fotografia i aprofundirem una mica més en la utilització de les capes.

En aquest cas, partirem de la següent fotografia:

Fotografia original

Fotografia original

En aquest cas, per exemple, passarem la fotografia a blanc i negre, però deixant en color l’escultura que s’hi veu (el Peine del viento). El primer que hem de fer és aprendre a seleccionar un objecte irregular, en aquest cas el Peine. Això requereix una mica de paciència, sobretot els primers cops. El millor és que primer ajustem el Zoom (“Visualitza>Ampliació>…”)  per tal que a la pantalla veiem l’objecte a seleccionar el més gran possible. Un cop ajustat el Zoom, utilitzarem l’eina que trobem a “Eines>Eines de selecció>Tisores intel·ligents”. Aquesta eina és força senzilla d’utilitzar (encara que, com he dit, requereix una certa paciència). Amb ella, hem d’anar marcant punts del contorn de l’objecte, i les tisores intel·ligents aniran seguint bastant aproximadament aquest contorn, com es mostra a la imatge següent, on ja hi ha marcats uns quants punts:

Tisores intel·ligents

Tisores intel·ligents

Si en algun moment veieu que amb els punts marcats no en té prou per resseguir bé el contorn, podeu marcar-ne de nous entremig (intentant moure el camí que ha marcat). Un cop tingueu seleccionat tot l’objecte, feu clic en qualsevol punt del seu interior, i quedarà seleccionat.

Per al que volem fer, realment ens interessa més que la nostra selecció contingui tota la imatge excepte el Peine, de manera que fem “Selecciona>Inverteix”. Ara podem tornar a posar un Zoom amb el qual veiem tota la imatge (i no només el Peine). Amb la selecció que tenim, crearem una nova capa. Primer copiarem la selecció fent “Edita>Copia”, i crearem la nova capa fent “Edita>Enganxa com a>Nova capa”. No sembla que hagi canviat res, però si obrim el plafó de capes (Ctrl+L), veiem que ara en tenim dues:

Capes

Capes

Sembla que les dues capes siguin iguals, però si fem clic a l’ull que hi ha davant la capa “Fons” (que amagarà el seu contingut) veurem com la capa superior no té res on hi havia el Peine. Tornem a mostrar la capa “Fons”. Des del mateix plafó de capes, seleccionem la capa superior (la que acabem d’enganxar). Ara mateix, les transformacions que fem només s’aplicaran a aquesta capa. Anem de nou a la pantalla principal del Gimp. El primer que hauríem de fer és deseleccionar-ho tot, per mitjà del menú “Selecciona>No seleccionis res”.

Per passar la capa superior (que actualment és la que tenim seleccionada) a blanc i negre, hem d’executar l’opció de menú “Color>Desatura”. Ens obrirà un menú amb tres opcions. Escollim la que ja ve marcada per defecte: “Claredat”. Acceptem, i veurem com tot, excepte el Peine, es veu en blanc i negre:

Fotografia retocada

Fotografia retocada

Com que és el que volíem fer, ja podem desar la imatge. Quan hem treballat amb diverses capes, molts cops convé desar una còpia del fitxer en el format natiu del Gimp (xcf) a més de desar-lo en el format que ens interessi (jpeg, png o el que sigui). D’aquesta manera, si més endavant veiem que volem fer algun altre retoc a la imatge, podem partir del fitxer xcf, on encara hi haurà les capes separades i la informació de transparència i ens serà més fàcil treballar-hi que a partir del jpeg, on tot ens apareixerà en una sola capa i sense transparències.

D’aquesta anotació el més important és, d’una banda, veure com es selecciona un objecte d’una imatge, i d’altra banda, veure el mètode a seguir per, mitjançant les capes, retocar només una part de la fotografia, i no tota sencera. En posteriors anotacions tornarem a utilitzar aquests dos mètodes. En canvi, el fet de passar la resta a blanc i negre és el de menys, perquè en comptes d’això podríem haver-ho difuminat (“Filtres>Difumina>Difuminació Gaussiana”) o haver-hi aplicat un filtre cubista (“Filtres>Artístic>Cubisme”).

També cal fer un comentari sobre l’eina de selecció. En aquesta anotació hem utilitzat les “Tisores intel·ligents”, perquè són força senzilles d’utilitzar. També es pot fer una selecció d’aquest estil amb l’eina que tenim a “Eines>Eines de selecció>Selecció de regió contigua”. Aquesta eina ens permetrà que la nostra selecció sigui molt més acurada i exacta, però la seva utilització no és tan senzilla com la que us he presentat. Podeu provar-la per si us hi sentiu més còmodes que amb les tisores intel·ligents.

    • xavi on 8 de maig de 2009 at 17:34

    Reply

    Quan tingui temps em llegiré amb deteniment aquesta sèrie d’articles! Tinc una espina clavada amb el GIMP, no me n’he sortit mai i mira que m’agrada tot això del dibuix i el retoc d’imatges per ordinador. A veure si amb aquests rudiments començo a millorar.

    • anna on 9 de maig de 2009 at 10:44

    Reply

    jo aquí hi he estat! és a donostia oi?

    • xavi on 9 de maig de 2009 at 16:22

    Reply

    Cert-amén.

    • oriolsbd on 11 de maig de 2009 at 23:22

    Reply

    Doncs sí. És el Peine del Viento, de Chillida i, com dius, està a la platja de la Concha de Donostia. 🙂

Respon a oriolsbd Cancel·la les respostes

Your email address will not be published.